COCEMFE demana més suport per a les nenes i els nens amb discapacitat

  • L’entitat reclama als poders públics garantir el desenvolupament personal i futur professional dels més de 100.000 nens i nenes amb discapacitat que hi ha a Espanya
  • Les quatre claus per al desenvolupament de la infància amb discapacitat en igualtat de condicions són diagnòstic precoç i atenció primerenca; suports per a l’autonomia; accés i disponibilitat de recursos, inclòs el medi rural, i educació inclusiva de qualitat
  • Els nens i nenes amb discapacitat requereixen serveis, teràpies, tractaments i relacionar-se entre iguals per a aconseguir la màxima quota d’autonomia i independència

La Confederació Espanyola de Persones amb Discapacitat Física i Orgànica (COCEMFE) reclama a les administracions i poders públics que garanteixin el desenvolupament personal i futur professional en igualtat de condicions els més de 100.000 nens i nenes amb discapacitat que hi ha a Espanya proporcionant-los els suports que siguin necessaris per a donar resposta a les seves necessitats i les de les seves famílies.

L’entitat considera urgent que es proporcionin una sèrie de mesures que es resumeixen en quatre claus essencials per al desenvolupament dels nens i nenes amb discapacitat: el diagnòstic precoç i l’atenció primerenca; suports per a l’autonomia; l’accés i la disponibilitat de recursos en qualsevol part, inclòs el medi rural, i l’educació inclusiva.

En paraules de Montserrat Pallarès, presidenta de COCEMFE Barcelona, “les principals necessitats de la infància amb discapacitat són el diagnòstic precoç i, a partir d’aquí, una atenció primerenca de qualitat, que és clau per al desenvolupament i per a potenciar les capacitats, de manera que en el futur la persona sigui el més autònoma i independent possible".

En els primers anys de vida s’adquireixen habilitats tan importants com aprendre a caminar o a comunicar-se. Per això, és imprescindible proporcionar en aquesta etapa a la infància amb discapacitat una atenció primerenca especialitzada i de qualitat que inclogui teràpies i tractaments multidisciplinaris. L’accés a aquests tractaments incideix en l’autonomia i autoestima dels nens i nenes amb discapacitat; a més, són indispensables perquè desenvolupin tot el seu potencial, el que facilitarà la seva posterior inclusió i tracte igualitari en la societat.

L’accessibilitat és un requisit bàsic i necessari perquè els nens i nenes amb discapacitat puguin tenir de cara al futur una vida independent. Però, també, perquè permet a les famílies la normalització i inclusió real”, assevera la presidenta de COCEMFE Barcelona. L’entitat considera que és imprescindible comptar amb unes infraestructures accessibles i un transport adaptat per a assegurar que la infància amb discapacitat pugui assistir a tractaments o centres educatius.

Estretament relacionada amb l’accessibilitat està una altra clau: els suports a l’autonomia. En aquest sentit, Pallarès incideix en què “per a les persones amb discapacitat els productes i tecnologies de suport són articles de primera necessitat perquè proporcionen autonomia”.

L’aposta de futur és garantir la igualtat de condicions en tot el territori. Per això, COCEMFE estableix com a clau la necessitat d’assegurar l’accés i la disponibilitat dels recursos en qualsevol part del país, inclòs el medi rural, al que s’ha de dotar d’infraestructures i serveis perquè la infància amb discapacitat i les seves famílies eviten realitzar grans desplaçaments o canviar de residència per a poder cobrir les seves necessitats.

L’educació inclusiva, gratuïta, de qualitat, sense barreres i sense cap mena de discriminació és un dret de tots els nens i nenes amb discapacitat i una altra de les claus per al seu desenvolupament. La presidenta de COCEMFE Barcelona afirma que “si per a qualsevol persona l’educació és l’eina bàsica d’inclusió en la societat, per a les persones amb discapacitat ho és doblement. Una formació i capacitació adequades afavoreixen una inclusió laboral i social més gran”. I afegeix que “és necessari dotar el sistema educatiu de recursos humans i tecnològics i d’una bona coordinació, ja que això proporciona als nens i nenes un futur en igualtat de condicions i una inclusió real”.

Finalment, COCEMFE vol recalcar que les famílies necessiten més recursos i suports per a afrontar el sobre cost econòmic que suposa generalment tenir un fill o filla amb discapacitat i que disposi de serveis, teràpies, tractaments i relacionar-se entre iguals. Aquestes eines potenciaran la seva autonomia, el que en el futur es traduirà en millors opcions, la normalització i una vida independent, que és al que aspira qualsevol persona.